Placering, Sving, Vending og Vognbaneskift

Grundlæggende manøvreregler på danske veje

Korrekt placering og manøvrering

Sikker trafik bygger på korrekt placering på vejen og velgennemførte manøvrer.

Placering på vejen

Grundregel

Hold til højre: Kørende skal altid holde så langt til højre som muligt, under hensyntagen til trafikken og de aktuelle forhold.

Tre vognbaner

På veje med tre vognbaner må kørende ikke benytte den yderste venstre vognbane i kørselsretningen, medmindre der er ensrettet trafik.

Afstand til forankørende

Afstanden til forankørende køretøjer skal være tilstrækkelig til at undgå kollision, hvis det forreste køretøj bremser eller sænker hastigheden.

Særlige situationer

Køretøjer med hastighedsbegrænsninger skal uden for byområder også holde en sådan afstand, at overhalende køretøjer kan trække ind imellem uden fare.

Helleanlæg og signaler

Kørende skal holde til højre for helleanlæg, trafiksignaler og lignende på kørebanen, medmindre skiltning eller afmærkning tillader passage til venstre, eller det drejer sig om ensrettede kørebaner.

Vejarbejde

Køretøjer, der udfører vejarbejde, kan køre efter behov, så længe det sker med fornøden forsigtighed af hensyn til arbejdet.

§ 42. Generelle hastighedsbegrænsninger

Almindelige veje

På veje, der ikke er motorveje eller motortrafikveje, må hastigheden ikke overskride følgende grænser:

  • I tættere bebyggede områder: 50 km/t
  • Uden for tættere bebyggede områder: 80 km/t

Højere hastighedsgrænser

Stk. 4: På visse vejstrækninger kan en højere hastighedsgrænse fastsættes, hvis forholdene, herunder trafikafviklingen, tillader det, og hvis væsentlige hensyn til trafiksikkerheden ikke bliver tilsidesat.

Motorveje og motortrafikveje

Stk. 2: På motorveje må hastigheden højst være 130 km/t.
Stk. 3: På motortrafikveje må hastigheden højst være 80 km/t.

Maksimale grænser

På motortrafikveje og motorveje må hastigheden dog ikke overstige henholdsvis 100 km/t og 130 km/t.

Lavere grænser

Stk. 5: På vejstrækninger, hvor det ikke er forsvarligt eller ønskeligt at tillade kørsel med de generelle hastighedsgrænser, kan en lavere grænse fastsættes.

§ 43. Hastighedsregler for specifikke køretøjer

Busser

Busser med en tilladt totalvægt over 3.500 kg må ikke køre hurtigere end 80 km/t, medmindre de opfylder betingelserne i stk. 10, som tillader en hastighed på 100 km/t på motorveje.

Lastbiler og vogntog

  • Over 3.500 kg: Må på andre veje end motorveje ikke køre hurtigere end 70 km/t
  • På motorveje: Må ikke overstige 80 km/t, medmindre de opfylder betingelserne i stk. 11, som tillader op til 100 km/t

Køretøjer med påhæng

For køretøjer med en tilladt totalvægt på op til 3.500 kg, som har tilkoblet påhængsvogn, må hastigheden på andre veje ikke overstige 70 km/t, medmindre de opfylder betingelserne i stk. 11.

Traktorer og små køretøjer

For biler og motorcykler med ikke-registreringspligtige påhængskøretøjer, og for traktorer og motorredskaber, må hastigheden aldrig overstige 30 km/t.

Medmindre de opfylder de relevante betingelser i stk. 12, som kan tillade op til 40 km/t.

Massiv hjulbeklædning

For køretøjer eller vogntog med massiv hjulbeklædning må hastigheden aldrig overstige 15 km/t.

Knallerter

  • Stor knallert: Må ikke køre hurtigere end 45 km/t
  • Lille knallert: Må ikke køre hurtigere end 30 km/t

Uanset de generelle hastighedsgrænser.

Svingning m.v.

Placering før sving (Stk. 1)

I god tid før et vejkryds, hvor kørebanen har flere vognbaner i samme retning, skal køretøjer placere sig:

  • Højresving: I den højre vognbane
  • Venstresving: I den venstre vognbane
  • Lige ud: I den mest hensigtsmæssige vognbane under hensyntagen til trafikken

Sikkerhed før manøvre (Stk. 2)

Før man ændrer kørselsretning i et vejkryds, skal man sikre sig, at man kan udføre manøvren uden fare eller unødig gene for andre trafikanter i samme retning.

Udførelse af sving (Stk. 3)

Højresving: Køretøjet skal holdes så tæt på højre kant af kørebanen som muligt, og svinget skal gøres så kort som muligt.
Venstresving: Køretøjet skal holdes tættere på midten af kørebanen, eller mod venstre kant, hvis der er ensrettet færdsel. Svinget skal udføres så køretøjet ender til højre på den vognbane, det svinger ind på.

Modkørende venstresving (Stk. 5)

Modkørende køretøjer, der begge skal svinge til venstre i et kryds, kan passere hinanden til venstre, hvis det kan gøres uden fare eller gene.

Vending, bakning og vognbaneskift m.v.

Vending og bakning (Stk. 1)

Før vending eller bakning skal føreren sikre sig, at manøvren kan udføres uden fare eller gene for andre.

Vending skal som udgangspunkt ske forlæns mod venstre, medmindre forholdene ikke tillader det.

Tilkørselsbaner (Stk. 3)

Kørende på tilkørselsbanen (accelerationsbanen) skal tilpasse hastigheden til den trafik, der er på den vognbane, som køretøjet skal ind på, og forlade tilkørselsbanen, når det kan gøres uden fare eller unødig gene.

Kørende på den vognbane, som tilkørselsbanen skal køre ud i, skal, hvis nødvendigt, nedsætte hastigheden for at lette overgangen.

Placeringsændringer (Stk. 2)

Før man påbegynder kørsel fra kanten af vejen, skifter vognbane eller foretager anden ændring af køretøjets placering, skal føreren sikre sig, at manøvren kan gennemføres uden fare eller unødig gene for andre.

Det samme gælder, når man ønsker at standse eller hurtigt sænke hastigheden.

Frakørselsbaner (Stk. 5)

Frakørselsbanen (decelerationsbanen) skal benyttes straks, når man når starten af banen.

Det samme gælder for baner, der er forbeholdt en bestemt type trafik, samt baner, der skal benyttes ved svingning.

Vigtige punkter at huske

Hold til højre
Grundreglen for placering på vejen
Sikkerhed først
Check før enhver manøvre
Korrekt placering
Placer dig i god tid før sving
Husk: Korrekt placering og sikre manøvrer er afgørende for trafiksikkerheden!